Prvopočátky československého hip-hopu se datují na začátek osmdesátých let minulého století, kdy roku 1982 vznikla formace Lesík Hajdovský a Manželé. Jakkoliv je toto tvrzení sporné, protože se v té době začínaly profilovat ještě dvě další osobnosti československé scény – Michael Ví (J.A.R.) a především pak Risto 238, odrazíme se od něj, jelikož je všeobecně přijímáno a tyto další dva pionýry si představíme v následujících dílech.
Ústředními postavami formace Lesík Hajdovský a Manželé byli právě Lesík Hajdovský a Mirek Gärtner, kteří se potkali v rockové kapele Marma a oporou se jim staly jejich něžnější polovičky. Po vydání třech demo kazet nastal roku 1983 zlom a Hajdovský si „koupil dobrou anténu, naladil rozhlasovou stanici Bayern 3 a uslyšel americké rapové nahrávky.“ (Jaroslav Rieder, červen 2009 – z bandzonu kapely) Toto mělo za následek, že se Lesík začal věnovat breakdancu a rapu. Roku 1984 byla ve zcela punkových podmínkách nahrána kazeta Je to vono, která se již brzy stala velmi oblíbenou. Pochází z ní také singl Jižák, který je symbolem českého rapu. Inspirován Gradmaster Flashem (především jeho skladbou New York New York) udělal Lesík Hajdovský z pražského Jižního Města český Brooklyn, známější se však stala její coververze od Penerů Strýčka Homeboye z roku 1998.
„Jó, Jižák, Jižák, město snů, my žijem tu už spoustu dnů, beton je tady a beton je i tam, všechno je na beton, každej fandí nám!“
Tematicky se dostáváme do běžného života nejen na sídlišti, ostatně názvy skladeb Prachy nebo třeba Venkov mají asi větší výpovědní hodnotu než sáhodlouhé slohy. Obrazy kriminality, narkomanie, ale i přistání UFA v Praze charakterizují první rapovou nahrávku na našem území. Vtipné texty a unikátní syrový zvuk, který byl vytvořen v těch nejjednodušších podmínkách, zcela vybočují z hudby té doby a vytváří základnu pro budoucí rozvoj hip-hopu na našem území. Lesík Hajdovský navzdory, respektive spíše na základě, své dřívější hudební minulosti a zkušeností zcela rezignoval na koncertování a několik let se věnoval pouze tvorbě hudby.
Kapela ovšem nezůstala stagnovat ve vodách hip-hopu, ale naopak se z nich brzy odklonila a v její pozdější tvorbě se dočkáme spíše folk-rockových a rockových skladeb. V devadesátých letech se na krátkou dobu od kapely odklonil Mirek Gärtner, který již bohužel není pevnou součástí legendárního uskupení Lesík Hajdovský a Manželé.